onsdag 13. oktober 2010

Så godt med faglig påfyll!

Da har vi avsluttet samling nummer to på Norsk 2-studiet, og jeg opplever stadig at det blir sagt nyttige ting som man kan ta med seg rett inn i klasserommet. Noe kommer selvsagt fra foreleserne, men med tretten medstudenter i rommet, er det stadig noen som har tanker og ideer om hvordan man kan løse ulike problemstillinger.

For eksempel:
  • Jeg pludrer i vei om at jeg planlegger å blogge med mine 7.klassinger og gir uttrykk for at jeg er bekymret for at jeg ikke skal klare å følge opp tyve blogger på en god nok måte. En av mine medstudenter foreslår da at jeg kan dele klassen inn i grupper og la hver gruppe ha ansvar for en blogg. Kjempegod idé! Den kjøper jeg tvert! Dette vil lette mitt arbeid betraktelig, og samtidig vil elevene kunne gi støtte og hjelp til hverandre når de jobber med bloggen. 
  • Et annet nyttig moment som ble nevnt av foreleser, er bruken av førprøver i undervisningen. Elevene testes da i et tema før de begynner å jobbe med temaet. Dette bevisstgjør elevene på det de allerede kan om emnet, og hva de trenger å ha fokus på i løpet av arbeidsperioden. Det er svært viktig for alle som skal lære noe å vite hva det er man skal lære, før man starter på læreprosessen. Man må stille inn hjernen på rett kanal, ellers vil læringutbyttet bli lite. En førprøve kan være en god måte å forberede eleven på hva som skal komme. Hvis elevene så testes i etterkant av arbeidet med samme prøve, vil de se sin egen fremgang svært tydelig.
  • I tillegg vil jeg nevne alle de tips man får om ulike dataprogram - f.eks. Scribus - som man kan laste ned gratis fra nettet og ta i bruk i klasserommet. Denne typen program kan være med på å inspirere elevene til kreativ tekstskaping. Kjempeartig! Og absolutt i samsvar med K06

    Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne mening i helheten av ulike uttrykksformer.  

3 kommentarer:

  1. Helt enig! Det er så bra å få praktiske tips som man kan bruke direkte i undervisningen!

    SvarSlett
  2. Det er det mange har savnet med lærerutdanningen. Så tips mottas med takk:) Dette med førprøver er også en ting jeg ser for meg at jeg kommer til å ta i bruk.. enkelt og veldig bra:)

    SvarSlett
  3. Fin oppsummering av samlinga der du heldigvis fikk med deg noe nyttig og brukbart. Spesielt godt å registrere at dere studenter har mye å gi hverandre.

    SvarSlett