søndag 10. oktober 2010

Blogging på barneskolen.

Bildet er hentet fra TeckTalk 4 WV Teachers
Etter forrige samling, dro jeg tilbake til skolen med en tanke i hodet: Jeg skulle blogge sammen med elevene mine! Jeg tenkte dette er et perfekt verktøy å bruke som motivasjonsfaktor for
7.-klassinger som er litt lei av alt som har med undervisning å gjøre. Jeg tok kontakt med dataansvarlig på skolen og meddelte ivrig at DETTE ville jeg gjøre! Han syntes det var bra, MEN at det var en del ting jeg måtte huske på før jeg/vi gikk i gang. Ja, det burde jeg jo ha skjønt...


Det er nettopp sånn det er, og - for all del - sånn det må være! Det er mange ting som må planlegges før man kan slippe elever løs med å offentliggjøre ting, hva det nå enn måtte være, på Internett. Det er mye som må planlegges. Ikke minst må man tenke gjennom om de er gamle nok. Ja, hvor gamle bør egentlig ungene være før man slipper de løs på nettet?

For det første: I følge skolens dataansvarlig er det 13-årsgrense på blogging. Jeg vet ikke om dette bare gjelder enkelte blogssteder, eller om det er en generell aldersgrense. Det fører i alle fall til at man i en 7.-klasse må innhente tillatelse fra foreldrene hvis man ønsker å blogge i undervisningsøyemed.

For det andre: Hvilket blogssted skal man bruke? På en del av blogsstedene er det mye reklame. Er det noe vi ønsker å ha med på en skoleblogg på mellomtrinnet? Eller på ungdomsskoen for den del?

For det tredje: Hva skal elevene blogge om? Skal de få blogge om det de vil, eller er dette et lærerstyrt undervisningsopplegg?


For det fjerde: Det er viktig at elevene får tilbakemelding på det de skriver, ellers blir det hele meningsløst. Det krever en del av en lærer å holde oversikt over tyve blogger, så kan dette gjøres på en annen måte? Kan det opprettes responsgrupper blant elevene, der de får i lekse å gi hverandre tilbakemeldinger etter gitte kriterier?


Ja, dette var bare noen av de spørsmålene som meldte seg da jeg satte meg ned for å tenke. Det er helt sikkert mange flere, og flere vil sikkert dukke opp når vi er i gang. Men i gang skal vi! Vi skal starte med å bruke bloggen i norsk når vi skal jobbe med hvordan vi kan skrive bedre fortellinger. Stikkord er: stedsbeskrivelser, personbeskrivelser, metaforer, språklige bilder, synsvinkler osv. Dette er et nytt område for meg, så jeg er svært spent på hvordan dette vil gå. Følg med på bloggen min, hvis du ønsker å dra nytte av mine erfaringer!

Her er forøvrig et nyttig nettsted man kan bruke, hvis man er i tvil om fornuftig bruk av IKT i skolen:



5 kommentarer:

  1. Så bra at du har funnet ut at du skal blogge med klassen din. Gleder meg til å ta del i dine erfaringer og høre hvordan det går videre.

    SvarSlett
  2. God og realistisk fortelling fra virkeligheten. For at blogginga skal gi "boost" til undervisninga er det mye som må planlegges og klareres. Dette er du godt i gang med. Det skal bli spennende å følge dere.

    SvarSlett
  3. Så artig at du kan prøve dette ut med en gang! Jeg er nysgjerrig på hvordan det her kommer til å gå.

    SvarSlett
  4. Ja, det er veldig spennende å kunne prøve ting ut i klasserommet med en gang, og jeg er nok MINST like spent som dere!

    SvarSlett
  5. Dette blir spennende å følge med på:)

    SvarSlett