torsdag 28. oktober 2010

Blogging i skolen - nytt og spennende!

Vi er nå i gang med å blogge i klassen min. Det var en ivrig gjeng som startet opp, og de syntes nok læreren brukte alt for lang tid til å informere om både det ene og det andre. Men de var tålmodige og lydhøre.


Jeg har i et tidligere innlegg vært inne på hvilke utfordringer som dukket opp i forbindelse med at jeg bestemte meg for å starte opp med blogging i klassen. Jeg har løst disse på følgende måte:

Aldersgrense:
Jeg sendte ut brev til alle foreldrene, hvor jeg ba dem om å skrive under på om de tillot/ikke tillot deres barn å blogge i skolesammenheng. Jeg fikk ingen negative tilbakemeldinger.

Bloggsted:
Jeg avgjorde i samarbeid med IKT-ansvarlig på skolen at vi skulle bruke blogspot, da de ikke er reklame på disse sidene.



Hva skal elevene blogge om?
Vi har diskutert dette på trinnet og kommet frem til at vi i all hovedsak skal ha en faglig vinkling på bloggene våre. Samtidig ønsker vi ikke å drepe elevenes skriveglede ved å styre dem for mye hele tiden. Elevene skal blogge om fagstoff, men kan også skrive om fagene de har - hva de jobber med, hva de liker eller eventuelt ikke liker.  Vi har også åpnet for at de kan skrive om sosiale sammenhenger på skolen eller i skolens regi.


Antall blogger:
Jeg var litt betenkt over å skulle administrere tyve blogger, og dette luftet jeg på studiet og fikk et tips om at det gikk an å la flere elever ha ansvar for samme blogg - og slik ble det. Jeg opprettet en bruker med to blogger. Halve klassen har da ansvar for den ene bloggen, mens den andre halvdelen har ansvar for den andre. Videre er disse gruppene delt inn i mindre grupper bestående av tre til fire elever, som skal ha et overordnet ansvar for at det holdes liv i bloggen hver uke.




Her finner dere resultatet av vår første bloggøkt:

Blogg gruppe 1

Blogg gruppe 2

9 kommentarer:

  1. Dette så morsomt ut. Morsomt å se dette "live" og hvordan det kan gjøres. Tipper elevene dine er ganske så fornøyde, ser ihvertfall slik ut. Jeg tror organiseringen din er bra, skal ta den med meg videre. Lykke til med fortsettelsen!

    SvarSlett
  2. Så godt og spennende å følge med på prosessen frem til publisering på blogg - og på elevbloggene videre. Hvordan skal de kommentere hos hverandre? Jeg legger merke til en god, positiv kommentar fra den ene til den andre gruppa. Hvordan opplever elevene det å publisere/skrive på ordentlig/autentisk?

    SvarSlett
  3. Du har jammen vært flink. Dette så både proft og spennende ut.
    Hvordan organiserer du dette? Gjøres det innimellom når dere har tid, eller setter dere av tid til blogging? Tipper de husker bedre det de har lært når de i ettertid blogger om det.
    Har foreldrene tilgang til disse bloggene?
    Lykke til videre med blogg-prosjektet 

    SvarSlett
  4. Jeg bare føyer meg inn i rekken med postive tilbakemeldinger. Syns dette så kjempe spennede ut, og tenker at prosessen må ha vært like interessant og spennede for deg som for elevene som får blogge. Får elevene blogge hjemme, eller er bloggen forbeholdt i undervisningen?
    Jeg leste noen av blogginnleggene, og de er både reflekterte og fagpreget.
    Kjempeflott rett og slett!

    SvarSlett
  5. Det er så artig å følge deg og klassen din! Håper du fortsetter å blogge om dette selv om vi nå er "kommet i mål" med vår blogging.
    Det er interessant å lese hvordan du har løst dette med blogging i din klasse. Supert at du deler dine erfaringer og tips med oss!

    SvarSlett
  6. Artig at du har fått til dette. Som jeg så på et tidligere innlegg, var det mye å ta hensyn til før en starter med blogg i klasse. Synes resultatet så langt er flott, og ikke minst morsomt å lese:)

    SvarSlett
  7. Så bra Åse, må si, du har en flott oversiktlig blogg. Glad for at det går an å bruke dette i skolen tiltross for endel hinder på veien, og er enda mer fornøyd med at jeg nå har sett at det går, at foreldre er positive, og at jeg vet noen som har gjort det:-)

    SvarSlett
  8. kjempe morsomt å se blogging fra virkeligheten, og se hvordan du gikk frem med bloggingen i din klasse :) kjempe flott blogg!

    SvarSlett
  9. Takk, alle sammen! Ja, dette har vært artig så langt, men det er nå man må passe på og ikke lene seg tilbake å tro at ting går av seg selv.
    Bente: vi setter av tid hver uke (torsdagene), men elevene kan også bruke ledige stunder utenom dette også.
    Marianne: Ja, jeg planleger å fortsette å blogge om det vi gjør, så det er bare å følge med.
    Veldig artig hvis dette kan være til støtte og inspirasjon for andre. :)

    SvarSlett