lørdag 13. november 2010

Ny runde med blogging i klasse 7a

Denne uka tok vi for oss rettskrivingsregler i norsk. Det handlet om de ulike skrivemåtene enkelte lyder kan ha i det norske språket, f.eks. j-lyden, sj-lyden og kj-lyden. Elevene fikk i oppdrag å lage en photostory om de ulike reglene. De skulle finne fram bildeeksemler fra nettet, eller ta bilder selv, som passet til de ulike reglene. I tillegg skulle de lese inn reglene, eller dikt og regler som passet til bildene.


Bildet er hentet fra http://www.norsknettskole.no/

Dette ble en bevisstgjørende arbeidsøkt, der elevene virkelig måtte tenke gjennom forskjellen på lyd og skrivemåte. Noen sliter med å uttale kj-lyden, selv om de skjønner at det er en forkjell. Mange språkforskere mener at kampen mot kj-lydens bortgang er en tapt kamp, og dette kan være et tegn på nettopp det.

Se resultatene på:    ROFLMAO

1 kommentar:

  1. Praktfull "film" med mange (bare?) egne bilder. Du gjør deg som eksempel på lang å-lyd. God pedagogisk anvendelse av Photo Story.
    Mye flott og godt (også bokstavelig talt) ellers i elevbloggen.

    SvarSlett